Airborne Wandeltocht

Morgen vindt voor de 69e keer de Airborne Wandeltocht in Oosterbeek plaats in het kader van de Slag om Arnhem in 1944 als eerbetoon aan de ruim 1700 Britse en Poolse militairen, die daarbij omkwamen.

De Airborne Wandeltocht is ‘s-werelds grootste eendaagse wandeltocht

Als teener heb ik deze mars vele malen gelopen en heeft deze me veel medailles opgeleverd. Een medaille kreeg je de 1e keer en daarna iedere 5e keer, dat je deze mars liep. In de tussenliggende jaren kreeg je een vleugeltje, dat je op het lint, waar de medaille aan hing, bevestigde.

Nu is deze begraafplaats voor ons de startplaats voor een aantal wandelroutes en we treffen er altijd bezoekers, ook Poolse..altijd  indrukwekkend

11 thoughts on “Airborne Wandeltocht

  1. Als ik geen andere verplichtingen had, zou ik dit jaar ook weer meelopen.
    Het is op de kop af 50 jaar geleden, dat ik mijn eerste Airborne wandeltocht liep.
    Daarna zijn er nog heel wat gevolgd. In 2011 liep ik er voor het laatst mee en dat was uitgerekend de heetste dag van het jaar….wat een hitte!!!
    Het blijft een belevenis om aan deze tocht mee te doen.

    Like

    • Ja, Ria, het is iets bijzonders, ik heb hem ook zeker 15x gelopen, maar ik heb er blijkbaar ooit een aversie tegen gekregen vanwege het massale, het moeten wachten tot je mocht starten en dat soort dingen en ik ben er niet meer voor “in” 🙂

      Like

  2. Ik snap je aversie wel tegen het massale, wij proberen juist altijd de massa te ontlopen. Moet eerlijk bekennen dat ik deze plek niet kende, maar gaat zeker op m’n lijstje om een keer te bezoeken. Vorig jaar zijn we in Bastogne geweest waar ook vele graven te vinden zijn, vond de musea en de verhalen eromheen erg indrukwekkend.

    Like

Geef een reactie

