Spelen met sluitertijden

Voer voor fotografen.

Voor mij roept het eerder vragen op en dat heeft alles met smaak te maken.

Wat is mooier ? voor mij een redelijk subjectief begrip.

Zelf ben ik niet zo weg van de vaak zo geroemde watervallen, waar je enkel nog waas ziet, maar zoals gezegd …dat is een kwestie van smaak

So far so good.

Het wordt pas vervelend als je zelf niet weet wat je mooier vindt

Ik heb geprobeerd foto’s bij elkaar te sprokkelen die ik met ongeveer dezelfde compositie op hetzelfde tijdstip (binnen 5 minuten) zonder statief met hetzelfde diafragma heb genomen.

Alleen de sluitertijden verschillen

Zelf ben ik geneigd om de foto’s met 1/60 sec het mooist te vinden, maar dan nog rijst de vraag waarom er verschil tussen de 1e en de 2e foto is en dat geldt ook voor de 4e en 5e foto.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen ?

18 thoughts on “Spelen met sluitertijden

  1. Het beeld van stromend water bevriest bij een te korte sluitertijd en een te lange sluitertijd geeft een nevelig effect waarbij het water op melk gaat lijken. Het is een kwestie van smaak wat je mooier vindt. Tussen foto 1 en 2 zie ik niet veel verschil, maar 4 en 5 verschillen qua belichting. Het lijkt dat 5 een halve stop minder belicht is. Als het niet in de sluitertijd of diafragma zit dan misschien in de iso afstelling?

    Like

  2. Hierbij ik met Henk Goosens mee hoor, het water zal niet met een constante snelheid naar beneden komen, en ook de hoeveelheid zal wel verschillen. Deze 2 factoren, zullen dus wel hun invloed op het resultaat hebben.

    Like

  3. Het gaat er vooral om wat je wilt weergeven en of dat ook is gelukt denk ik. dan weet je ook hoe je het een volgende keer moet bewerkstelligen. Soms wil je het één laten zien en soms het andere. Als je goed kijkt heb je niet exact hetzelfde standpunt bij de eerste 2 foto’s, de eerste iets hoger en iets meer naar rechts, dat kan al van invloed zijn op het licht dat je vangt/gemeten wordt. Ook zie je dat de waterstraal iets anders van vorm is en dus anders stroomt, allemaal van invloed…..

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

